Així ho ha exposat avui la formació en una roda de premsa davant d’un dels seus murals, a L’Estruch, acompanyades per familiars i per l'artista urbana ZuriK

 

En Guillem Vivas i Pérez, conegut com a Treze, artista urbà de projecció internacional, il·lustrador i grafiter nascut a Sabadell l’any 1986, conegut per tothom amb el pseudònim de Treze, amb la seva obra i trajectòria, és qui motiva aquesta moció. Es va iniciar al món del graffiti al 2003 des d'aleshores va participar en nombrosos projectes arreu de tot el món, sobretot entre els anys 2008 al 2017. Poc després, malauradament va morir a causa d’un càncer amb el que va estar lluitant discretament durant quatre anys.

Victòria Pérez, mare d’en Guillem, ha explicat: “Des de petit va ser molt inquiet i es va interessar pel dibuix. Quan havia d’escollir la seva formació superior ho va tenir molt clar i va posar disseny com a primera, segona i tercera opció. Després va aconseguir trobar el seu propi llenguatge artístic, i això va ser el que el va portar tan lluny.” 

Tot i que la seva trajectòria professional ha sigut molt extensa, remarquem el compromís ja existent de diferents ciutats per preservar i conservar la seva obra. Algunes d’elles han fet públic i destaquen el gran impacte cultural que ha suposat la obra d’en Treze per a les seves ciutats. Uns exemples són: la ciutat d’Istanbul i el seu “Mural Istanbul Festival” el mural més gran que ha fet; la ciutat de Murello amb l’“Sketchmate Urban Art Festival 2017”; la ciutat italiana de Milà amb “the urban culture event Amazing Day”; Glasgow amb el “Yardworks” o Beirut amb la decoració del “O1NE Beirut”.

Nani Valero ha continuat: “Totes aquestes ciutats estan treballant per tal de protegir i commemorar la seva obra a l’espai urbà mitjançant materials de protecció i conservació, exposicions o plaques commemoratives. També han fet arribar a la seva família i entorn la petició de que així mateix es pugui realitzar en d’altres ciutats que contenen la seva obra, tal i com consta a diversos documents que ho acrediten.”

A Sabadell, l’any 2018, poc després de la seva malaurada mort, es va inaugurar l’exposició temporal commemorativa de la seva obra, al Casal Pere Quart, sota el títol “El valor de l’efímer”. Aquesta exposició, treballada per amics i familiars del Treze, mostrava un gran reconeixement professional i personal, i omplia el Casal tots els dies en que es va mantenir l’exposició oberta. Van ser moltes persones, seguidors i amistats que van visitar l’exposició en aquell moment i avui continuen admirant l’obra del Treze.

Treze ha deixat una empremta artística a la seva ciutat, ha fet escola. Aquest és el plànol dels murals realitzats pel Treze, que en aquell moment teniem a la Sabadell i on podem veure com 6 de les seves obres ja han desaparegut, fet que no ens podem permetre, sense actuar. Victòria Pérez ha afegit: “Em sabria molt greu que hagués d’anar, d’aquí a uns anys, a Estambul o a Milà per poder veure una obra d’en Treze. I ja no parlo com a mare sinó com a amant de l’art.”

Sabadell és una ciutat amb grans grafiters i grafiteres, i hem de poder trobar mecanismes per tal de reconèixer l’art del graffiti i la necessitat d’introduir-lo en la memòria artística de la ciutat contemporània. De fet pel món dels artistes grafiters, Sabadell és un punt de referència, malgrat no tingui el mateix ressò com tenen Lisboa o Porto a Portugal, Orgosolo a la Sardenya o el municipi de Penelles a la comarca de La Noguera pel que fa a l’art urbà.

Els projectes d’art públic i urbà serveixen per apropar la cultura a les persones, però també com a mitjà de regeneració de l’urbanisme. Més enllà d’esdevenir una intervenció purament estètica, si aquests projectes venen acompanyats de projectes participatius i comunitaris, es generen noves dinàmiques educatives, socials i d’empoderament en el territori, en els barris, que va més enllà de dignificar l’espai i dotar-lo d’identitat donant veu als col·lectius.

 

Acords:

Primer.- Protegir el llegat artístic del Treze, valorant l’estat de cada obra que hi ha actualment a Sabadell i determinant el millor mètode de conservació en cada cas.

Segon.- Promoure l’art urbà com a aposta institucional perquè Sabadell s’incorpori al  mapa de l’art urbà internacional esdevenint un pol important donant valor al conjunt d’artistes locals.

Tercer.- Promocionar l’art urbà a través de projectes sociocomunitaris que aportin a la ciutat un creixement comunitari teixit al voltant de la dignificació de l’espai públic mitjançant l’art urbà, amb intervencions de microurbanisme, projectes educatius i art públic.

Quart.- Des del Museu d’Art de  Sabadell,  incorporar les rutes dels graffitis com a un  recurs i activitat per dinamitzar i donar a conèixer a la ciutadania i al programa Ciutat i Escola, alhora que es concretin exposicions permanents i accessibles de les obres de que es disposen actualment.

 

[gallery columns="2" size="medium" ids="6672,6670,6669,6671"]