Així s’ha expressat avui a una roda de premsa convocada per valorar el primer any del mandat 2019-23

 

Nani Valero:

Ara fa un any que la Crida per Sabadell ens vam situar com a tercera força política a Sabadell, consolidant la nostra presència amb 3 regidores. En aquella diada electoral ja deiem que continuar comptant el suport de 10.737 votants era un gran motiu de celebració i que deixava un escenari obert per generar un nou govern d’esquerres. De seguida vam estendre la mà a seguir treballant des d’un govern de transformació per seguir treballant per la ciutat.

Vam viure amb profunda tristesa com l'oblit del saqueig durant els 16 anys de bustisme planava de nou per la ciutat amb aquest govern de PSC i Podem que ha acabat esdevenint un govern sociovergent amb una sòcia de conveniència que és la que ha donat estabilitat política a un govern que inicialment es trobava en minoria, a través de la col·locació d’assessors a Sabadell o a la Diputació. El Pacte de la Concòrdia s’ha convertit en el Pacte de les Cadiretes. A ningú se li escapa que una de les primeres decisions d’aquest govern va ser la pujada dels sous.

La Marta Farrés ha repetit en nombroses ocasions que ella volia ser “l’alcaldessa de tots els sabadellencs.” Tal com es podia preveure, no ha estat pas així. Una de les seves primeres accions va ser la de despenjar la pancarta de “Llibertat presos polítics”, una pancarta que representa a més de la meitat de la ciutat. També hem vist com el govern municipal mirava cap a una altra banda quan s’estava aptemptant de forma directa contra els drets civils i polítics de la ciutadania. L’exemple més notori és el del 23S, on la Guàrdia Civil (amb el suport dels Mossos), va segrestar a un grup de sabadellenques amb el silenci còmplice de l’administració municipal.

Es tracta d’un govern súbdit de decisions que es prenen fora d’una lògica local. Sempre posen excuses al·legant que les competències estan a Madrid o a Barcelona, defugint així la seva obligació de generar mesures valentes pel bé de la ciutat i posant les persones en primer terme.

Aquest no és un govern feminista sinó un govern feminitzat. Un govern feminista no es defineix pel nombre de dones sinó per aplicar mesures estructurals i transversals per eliminar les desigualtats de gènere.

El govern s’omple la boca de promeses de grans obres que recorden molt a un estil que ja coneixem, quan els recursos municipals s’han de destinar a millorar les condicions de la ciutadania. Estem al davant d’un govern que viu de la feina del govern anterior. Ho veiem amb el desordre absolut en la planificació i en plens buits de contingut. Alhora veiem una sobreexposició pública, amb moltes fotos, que contrasta diametralment amb la opacitat que caracteritza la seva gestió. I tot fa pensar que no hi hagi molts canvis en el futur.

 

Anna Lara:

Estem molt satisfetes amb la nostra feina com a oposició. Hem dedicat molts esforços a fer seguiment de tots els processos i cap àmbit ha quedat desatès. Partíem de l’expertesa, sobretot amb en Maties Serracant, però també de coneixements molt amplis sobre la realitat local. Com a grup municipal coneixem bé el que passa a la ciutat. 

Hem actuat sempre en clau local, sensibles i atentes al que passava fora de Sabadell però evitant condicionants a les decisions i actuacions locals. Entenem és indispensable posar al centre les persones i que les polítiques han d’anar d’abaix a dalt i no a l’inrevés.

Durant aquest primer any de mandat s’han entrat 280 preguntes, de les quals 14 han estat respostes a mitges i 93 (33%) no han rebut cap resposta. Portem mesos esperant a que ens contestin preguntes sobre qüestions rellevants per la ciutat, com és el cas de les obres de la Caserna. Una quantitat molt elevada tenen respostes molt poc concisa de la que és impossible saber ben bé què vol fer govern. Algunes, ja prèviament la pandèmia, han trigat mesos en ser respostes. Venen fum i no tenen projectes concrets. Aquest govern no té projecte de ciutat.

En quant a les mocions, hem posat damunt de la taula reivindicacions en clau social (Rebost Solidari, comptadors solidaris, cases d’apostes, etc.), de gènere i laborals i de lluita contra l’emergència climàtica i mobilitat. També destaquem el suport a les mocions que han fet les entitats per reconèixer les seves lluites i reivindicacions com la degradació dels habitatges de Merinals, la reforma i activació del Mercat de Campoamor, revertir les retallades en l’àmbit de salut i les vinculades amb la repressió (que no va prosperar) com la dels 9 de Lledoners.

Al Ple Municipal, la Crida ha buscat sempre portar propostes que beneficiïn a la ciutat alhora que ha denunciat amb fermesa l’opacitat en algunes gestions per part del govern i les males decisions preses pel mateix. 

 

Maties Serracant:

Ens reafirmem en els objectius amb els que ens vam presentar en la campanya electoral per seguir transformant la ciutat de Sabadell, amb plans essencials per garantir la vida i la dignitat de la ciutadania. Seguim a l’espera que es porti a terme la planificació elaborada els darrers anys i que es portin al ple municipal documents com el Pla Local d’Habitatge (ja aprovat inicialment al Ple) i el pla de mobilitat que ja hauria d’estar aprovat. Estem a l’espera de veure quin és el Pla d’Actuació de Mandat d’aquest govern tot i que amb el què hem vist aquest any no n’esperem massa.

Allò que es podria comptar com a balanç positiu d’aquest govern és allò que ja estava engegat. Per la poca capacitat estratègica, no els queda una altra que seguir amb la feina que hem deixat perquè se certifica que era molt bona feina. La feina engegada durant el darrer mandat seguirà donant fruit i serà la base de moltes coses que passaran. I n’estem molt orgulloses. Ara la feina també passa per fer que no s’encallin ni es desvituin els projectes engegats.

També amb el desenvolupament del Pla de Mobilitat Urbana ens juguem poder fer passos endavant per reduir l’impacte ambiental i poder recuperar l’espai públic per millorar la salut i la socialització arreu de la ciutat en actuar contra l’emergència climàtica. En habitatge és cabdal el desenvolupament del Pla Local d’Habitatge. De moment trobem a faltar molts elements de les polítiques d’habitatge que hi havien sobre la taula, com és el cas de l’alberg per persones en situació de sensellarisme.

Caldrà seguir fiscalitzant els serveis externalitzats, amb la mirada posada especialment en el contracte de neteja i recollida de residus que desenvolupa SMATSA, amb la futura sol·licitud a la Comissió Jurídica Assessora i també els diversos procediments judicials oberts. Les darreres novetats les hem hagut de conèixer a través dels Decrets, en un clar exemple de manca de transparència en un aspecte d’evident interès per al conjunt de l’oposició.

En quant a la planificació estratègica, el Ripoll i la Gran Via són elements centrals que s’havien treballat ja en l’anterior mandat i vetllarem perquè es concreti i no es quedi en fum malgrat les proclames, els assessors i els acords de govern a l’ombra. Nosaltres vam deixar en marxa projectes en aquesta línia que no haurien d’aturar-se.