Més de la meitat de les accions que han anunciat són actuacions ordinàries que es portarien a terme independentment de qui governi i només el 15,5% són mesures pròpies de l’actual govern

Realitzem aquesta roda de premsa davant de la font ornamental de Via Alexandra per fer evident com el govern del PSC-Podem no para de prometre coses que diu que farà i no fa. La primera promesa que van fer un cop format govern al 2019 (el 8 de juliol del 2019)  fa quasi dos anys, va ser la d’arreglar aquesta font. “Nosaltres sí que fem el que prometem” ha repetit moltes vegades l’alcaldessa. Doncs a dia d’avui aquesta font no està arreglada, i no hi ha una previsió de que s’arregli aviat. De fet, des del grup municipal de la Crida vam fer la pregunta per saber com estaven els processos de reparació, d’això ja fa un any, i ens la van respondre fa un mes dient-nos que s’estava fent un estudi de viabilitat.

L'anàlisi del pla de mandat

Després de quasi dos anys el govern s'ha dignat a presentar el seu projecte cap a la ciutat en format de Pla de Mandat, tal i com des de diferents formacions polítiques els hem demanat en infinitat de vegades. I ho fan forçats per una moció d’un grup municipal. El personal tècnic ha fet molta i bona feina omplint el pla, ara del personal polític de govern no podem dir el mateix. I diem omplir pq no hi ha ni relat ni línia política definida.

Anuncien i presenten un Pla de Mandat en el que diuen que hi ha més de 900 propostes. No obstant això, la major part del que en diuen “propostes” no són ni accions pròpiament, sino que es refereix a treball ordinari que l’administració fa amb el seu dia a dia, i que es posa en marxa sense necessitat de tenir un o un altre polític al davant. Com els números demostren, un mandat com els seus plens, buit de contingut polític i sense propostes pròpies que es puguin complir.

  • A l’eix 1 - Les persones (Nani)

El 42% són actuacions ordinàries,  16% depenen d’altres organismes, el 22% provenen del govern anterior i només el 20% responen al programa polític de l’actual govern

     EDUCACIÓ:

  • No surt cap referència a l’educació en el lleure, quan Sabadell havia estat referent en aquest àmbit i la situació dels esplais és molt difícil.
  • El 2018 el PSC va fer una roda de premsa exigint a l’ajuntament que amb els 4,2 milions d’euros que la Generalitat havia d’abonar a l’ajuntament dels fons restats a les escoles bressols amb les retallades d’educació, es completés el mapa de  les bressol municipals i en concret construint a la Concòrdia, Covadonga i Gràcia. Els hem deixat un superàvit de 40 milions d’euros i l’empresa municipal d’habitatge sanejada… potser ara els toca fer el que prometen.

         HABITATGE: A més de prometre coses que ja estaven previstes del mandat anterior, i de dir que es miraran el PLH (després de dos anys al govern)

  • No diuen enlloc que Vimusa aplicarà la llei 24/2015 per no desnonar - exemple
  • Ha desaparegut la Masoveria urbana i apareix sovint el housing first que tristament es concreta el 1 habitatge, quan ara el dispositiu per a les persones sense llar esta previst per a 30 ...i per cert, no ens diuen què passarà quan acabi l’operació fred el 31.març.
  • Posen “modificar i/o aprovar el Pla Local d’habitatge”, un pla que s’hauria d’haver aprovat a principi de mandat.

  • A l’eix 2 - Economia/ocupació (Lluis)

Donada la situació que pateixen les petites empreses, autònoms i persones treballadores que han perdut les seves feines a Sabadell (tenint en compte que l’atur està a un 25% més que l’any anterior - més de 15.000 persones) esperàvem que les ACCIONS en aquest eix fossin en la línia de la reactivació econòmica.

No només no són continuistes sino que no hi ha ni una sola proposta de suport a les empreses i persones. Tot l’eix es basa en organitzar fires i fòrums per fer-se fotos i en digitalitzar i posar aplicacions a l’abast dels comerços. No hi ha cap proposta política nova per tal d’abordar la situació tan greu que patim com a ciutat.

Com a anécdota, la única proposta que trobem en la que han d’invertir un mínim de diners (i moooolt mínims) és la dels xecs regals a les famílies (que per cert és una acció que molts municipis van posar en marxa durant el confinament que era quan les famílies tenien la situació d'aïllament que agreujar el patiment de no tenir suport o teixit.

S’hauria d’haver tendit cap a:

  • L’economia verda
  • L’economia social i solidària

  • A l’eix 3 - Territori (Lluis)

Parlen de redactar el Pla Director dels espais verds urbans de Sabadell quan ja existeix (un pla que a més ha estat premiat pel COAC).

Pel que fa als equipaments, també es fa evident que no compleixen les seves promeses electorals. Parlen d’estudis d’implantació per la escola de música, de la comissaria de policia del Nord i del pavelló dels Merinals, assumint que acabaran el mandat probablement sense ni tenir el projecte.

  • A l’eix 4: Bon Govern, Participació, Feminisme i convivència (Nani) 

El 65% és gestió ordinària, 11% no són línies d’acció i només el 9’7% són propostes de l’actual govern, contrasta amb  l’12% d’accions heretades.

En transparència, i se suposa que un pla de mandat ha de ser sobretot un exercici de transparència, per començar cap objectiu ni proposta sobre perseguir la corrupció ni per suposat cap esment al Cas Mercuri, tampoc a la millora en l’accés a la informació.

A Feminisme, en espais d’oci sense violències, no fan cap esment a la “nova ordenança” que suposadament incorpora aquest tema de manera pionera.

El pla de memòria històrica continua, però no sembla que es vulgui definir l’espai de participació i, per tant, la tinenta anirà prenent decisions i informant.

Si parlem de participació només veiem referències al Pla Estratègic de Participació i res, literalment res dels pressupostos participatius, allò que havia de venir a substituir el Construim Ciutat.

Conclusions

El PSC sempre busca sortir amb grans titulars, de grans construccions que durant anys han fet servir per endeutar l’ajuntament (així el vam trobar el 2015 després de 16 anys de desgovern i de pensar només en el redit polític i no en la ciutat)

Manca realisme, manca previsió, manca visió social, això que presenten és un manual de gestió de l’administració local, i sobretot manca valentia per revertir la crisi socioeconòmica i donar solucions a les situacions complicades en que es troben els veïns i veïnes. La seva eina de planificació no és el PAM és el Power Point.

[gallery columns="2" size="medium" ids="6612,6611"]