Roda de premsa realitzada el 27 de juliol davant de l'Ajuntament de Sabadell

 

Nani Valero

La peça 28 del cas Mercuri investiga l’adjudicació realitzada pel govern del PSC a l’empresa SMATSA l’any 2012. Segons la jutgessa instructora, el PSC i la directiva de l’empresa formaven un “entramat delictiu continuat”. El procés d’auditoria iniciat pel Govern de Transformació durant el mandat anterior va desvelar que, amb la complicitat del govern del PSC, la gerència de l’empresa ha estat incomplint sistemàticament el contracte.

Amb el compromís i obligació ética amb estem a les institucions, vam engegar un paquet de mesures de fiscalització del contracte per vetllar pel compliment del contracte i per la correcta utilització de fons públics destinats en aquest servei.

Algunes d’aquestes mesures són:

  • Instrucció Tècnica de Facturació ITF: Es cobra pels serveis efectivament prestats (com estableix el contracte) i no pel nombre d’equips posats a disposició.
  • Liquidacions: Retorn a l’administració dels imports anuals cobrats de més per part de l’empresa.

Amb el retorn del PSC al govern de la ciutat han tornat també els tractes de favor cap a SMATSA. Es neguen a aprendre dels seus errors del passat. Segueixen sent un partit al servei de les grans empreses, posant per sobre els interessos privats dels seus “afins” per sobre de l’interès públic.

Alguns exemples:

  • Bloqueig de la Instrucció Tècnica de Facturació (el jutjat va desestimar les mesures cautelars però aquest govern es nega a aplicar-les).
  • Fraccionament amb nocturnitat i alevosia de les liquidacions dels anys 2015 i 2016.
  • Al juliol de 2019 vam preguntar quan es faria la liquidació del 2017 i ens van dir que es faria aquell mateix 2019. Al gener de 2020 vam preguntar sobre l’estat d’aquesta liquidació i encara no ens han contestat. Han passat dos anys.

 

Anna Lara

La tipologia del contracte (concessió de 15+5 anys quan hauria de ser un contracte de serveis de 4+2) i l’evident irregularitat en la quantia de la garantia presentada per SMATSA (600.000€ en comptes de 12,8M) ens porten a considerar nul aquest contracte.

L’any 2017 el Ple Municipal va aprovar per majoria portar el contracte d’SMATSA a la Comissió Jurídica Assessora per dictaminar si el contracte és nul. Aquesta acció no es va poder dur a terme perquè el contracte estava en mans de la  justícia. L’any 2019, ja amb el contracte a les mans, des de la Crida vam voler portar-lo a la CJA, però finalment no es va poder fer perquè, incomprensiblement, diversos socis de govern no van voler fer-ho.

Davant de la inacció del nou govern municipal i el retorn del tracte de favor envers l’empresa, des de la Crida no vam tenir altra sortida coherent que forçar a l’administració local a fer el que li pertoca: fiscalitzar els serveis municipals. Per aquest motiu al gener de 2020 vam presentar un requeriment perquè l’Ajuntament de Sabadell portés el contracte a la Comissió Jurídica Assessora.

Aquest primer requeriment no va ser respost, pel que -davant el silenci administratiu- vam donar al govern una segona oportunitat de reaccionar i fer el que li tocava. Per això vam presentar un nou requeriment al gener de 2021 instant a la revisió d’ofici. Que, de nou, no ha obtingut resposta una vegada esgotats els sis mesos de termini. Només sabem que el govern va contractar a l’abril dos informes sobre aquesta qüestió. Dos informes que tenen a les seves mans però que no ens han permès veure. Aquesta actitud ens obliga a pensar el pitjor. Si el PSC pensés que va adjudicar correctament el contracte no li faria por portar-lo a la Comissió Jurídica Assessora.

 

Lluís Perarnau

El silenci administratiu (per partida doble) només ens deixa una sortida. Si el govern opta per la inacció, el qual podria constituir prevaricació per omissió, no podem quedar-nos de braços creuats i hem d’actuar amb totes les eines que tinguem al nostre abast. Per aquest motiu hem presentat un recurs contenciós administratiu contra la desestimació per silenci administratiu. A la pràctica això es tradueix en què, que, davant el silenci administratiu del govern, sigui el propi jutjat qui dictamini la nul·litat o no del contracte.

En aquest escrit demanem al jutjat del contenciós que emplaci a l’Ajuntament de Sabadell a comparèixer en qualitat de part demandada i a lliurar l’expedient administratiu complet i, una vegada aportat, se’ns doni trasllat per poder formular la demanda corresponent. La ciutat porta massa patint les conseqüències de la conxorxa del PSC amb SMATSA. El perjudici és evident: s’estan malbaratant diners públics en un contracte que no s’està complint. Fa massa temps que la ciutat està bruta perquè SMATSA es preocupa més dels beneficis de la seva directiva que de la neteja de la ciutat.

Malauradament Sabadell no és un cas aïllat, tal com ha denunciat recentment la Sindicatura de Comptes. Deixar els serveis bàsics en mans d’empreses privades comporta per definició que prioritzin el benefici privat al servei públic. L’únic que garanteix que això no passi és la municipalització.