La portaveu de la Crida celebra que s’estiguin posant solució a la situació de les veïnes tot i que lamenta que sigui l’AHC qui imposi les seves condicions sent part implicada en el conflicte.

 

El passat 16 de gener l'Ajuntament de Sabadell, l'Agència de l'Habitatge de Catalunya i l'Associació de Veïns d'Arrahona-Merinals van signar un conveni de col·laboració per tal de determinar l'estat dels 170 habitatges que havien quedat exclosos dels anteriors treballs de remodelació al barri. La firma del conveni arriba 7 mesos més tard de l'anunci fet ja al juliol i sense haver rebut cap explicació raonada de l'endarreriment.

 

El govern d'aquesta ciutat, en un acte més propi de campanya que no pas de tasques derivades de la seva responsabilitat cap al veïnat, va anunciar la passada setmana aquest acord com si fos un gran triomf, obviant totes les reivindicacions dels veïns i veïnes i sobretot les irregularitats de signar aquest acord.

 

L'Ajuntament, durant l'anterior mandat, amb la llavors regidora de la Crida per Sabadell Glòria Rubio com a responsable del servei d'habitatge, ja es va fer càrrec de la primera fase de mediació. Aquesta mediació no es va tancar en un acord ja treballat per les tres parts perquè l'Agència de l'Habitatge de Catalunya va abandonar les negociacions en veure que la seva exigència no era l'acceptada. La llavors regidora de la Crida ja advertia en aquells moments que el tràmit jurídic de la contractació directa amb el Col·legi d'Arquitectes de Barcelona no compleix amb els requisits de l'administració pública, tal com els havien advertit fa més d'un any des dels serveis jurídics de l'Ajuntament de Sabadell.

 

Ja quan el mes de novembre de 2018 el servei d'habitatge de l'Ajuntament va demanar oferta a diversos perits mediadors del COAC, l'Agència Catalana de l'Habitatge va avisar que únicament acceptaria la mediació del COAC com a institució.

 

"És sospitós que l'AHC vulgui decidir a qui se li encarrega l'estudi quan és part implicada en aquesta mediació" explica la regidora Nani Valero, qui adverteix "no és comprensible que si la contractació d'aquest estudi la demana l'Ajuntament, el procés de contractació ha de complir amb els requisits de l'administració pública, i si el demana l'AHC, no es garanteixi la imparcialitat que requereix una mediació rigorosa"

 

La Crida per Sabadell posa en dubte la neutralitat de l'informe del Col·legi, per les estretes relacions entre el Departament que semblen derivar-se de l'obsessió de l'agència amb què sigui el COAC qui escull l'equip que desenvolupi aquest estudi. Creuen que si l'AHC està tan segura de tots els informes que han anat presentant, no tindrà cap problema en què un professional, també col·legiat pugui garantir l'estat dels habitatges.

 

La formació pensa que el Govern de Marta Farrés està fent un ús populista de la situació sense abordar profundament les conseqüències del fet que aquesta mediació no sigui tan equilibrada com ha de ser. "Les veïnes porten dècades veient dilatar-se les solucions a la seva situació per part de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya que, recordem, és la responsable de l'estat dels habitatges. L'Ajuntament ha de vetllar pels interessos de la ciutat com a part imparcial."

 

La Crida per Sabadell considera que l'acord deixa a la ciutat, però sobretot al veïnat dels habitatges, amb un futur incert, ja que no es pot garantir la neutralitat d'un òrgan escollit a dit que contradiu la normativa general de contractació i en el que, evidentment, hi ha interessos contradictoris.