Ha acabat la tercera setmana de confinament i des del Grup Municipal de la Crida per Sabadell ens mantenim fermes exigint informació, reclamant actuacions per atendre les situacions d’emergència en que es troba la ciutadania actualment i fent propostes per entomar la sortida de la crisi minimitzant els efectes econòmics, socials, residencials, educatius i culturals que pugui tenir en la població (consulta aquí el Pla de Xoc).

Un cop més veiem com la irresponsabilitat d’un govern en minoria porta a la ciutat a les portades per nou xou mediàtic de l’alcaldessa, a una lluita partidista de la que només busquen treure rendiment polític. Veiem com regidores de govern i la mateixa alcaldessa fan cas omís a les indicacions de la campanya #quedatacasa i com han volgut apropiar-se-la com a partit socialista, utilitzant als mitjans, a les xarxes i als carrers la imatge gràfica del Partit Socialista distorsionant la imatge de la corporació. La seva falta d’escrùpols i la manca d’ètica plana sobre la ciutadania manipulant la informació en mitjans de premsa afins, intoxicant i generant conflicte, enlloc de deixar treballar al personal tècnic de salut qui és en aquests moments qui sap què s’ha de fer, com i quan en termes d’atenció a la crisi sanitària.

I així, fent bullir l’olla, passa desapercebut que les actuacions municipals es queden curtes.  Que constantment s’ha de posar en quarantena administrativa què es pot i què no es pot fer, com si la situació que estem vivint no fos ja d’urgència, extraordinària i extrema. Exigim al govern de la ciutat que atengui a la ciutadania dignament, que vagi més enllà de les seves competències socials, laborals, residencials i econòmiques si això el que es necessita ara. Que exigeixi al govern central trencar el límit de la despesa per activar la renda mínima municipal i fer els contractes que siguin necessaris per netejar espais, per subministrar materials i per omplir les neveres de les persones que no tinguin ingressos. El municipalisme és la clau per sortir de la crisi i d’aquesta crisi només sortirem si ens posem a treballar conjuntament la societat civil, totes les forces polítiques i les administracions assegudes en una mateixa taula de crisi, compartint informacions, actuacions i propostes (+info).

Tot i la frustració, cal més que mai posar totes les energies i continuar-nos trobant de forma telemàtica, abordant les prioritats per tal que en aquests dies de confinament ningú quedi desatès i que l'atenció als més vulnerables es faci amb la màxima protecció.

Les nostres actuacions s’han seguit adreçant a dos eixos bàsics: l’atenció a les persones més vulnerables i la defensa dels drets laborals, tot emmarcat en la necessitat d’extremar les mesures de prevenció i de contenció, amb la màxima transparència, traspàs de la informació i crear espais de gestió col·laborativa dirigida cap al bé comú i públic.

A continuació presentem un resum dels aspectes dels quals estem fent seguiment.

 


En l’àmbit de l’atenció a la VULNERABILITAT

Col·lectius més vulnerables

  • Servei d’Atenció a Domicili (SAD). Hem reiterat la manca de material de protecció per les treballadores i els mateixos usuaris. També la necessitat d’establir uns serveis ajustats que permeti reservar part de la plantilla per cobrir baixes laborals i/o nous serveis.
  • Residències de gent gran. Hem demanat de nou i per escrit saber en quines condicions estan els/les residents, en quines condicions sociosanitàries es troben, com està el personal que hi treballa i si se’ls està proporcionant materials de protecció, en quines s’ha fet neteja/desinfecció, quins són els canals de coordinació. Se’ns segueix negant l’accés a aquesta informació. Davant de la manca d’informació per part del govern, hem contactat directament amb residències que ens han transmès quines era la seva situació i necessitats, a l’espera de rebre les dades pels canals oficials.
  • Sense sostre. Hem seguit de prop la posada en marxa de l’alberg provisional, que finalment va ser el dimarts passat, i hem traslladat que no comptar amb un espai estable a la ciutat gestionat amb l’entitat que fa aquesta atenció habitualment ha estat part de la dificultat per activar-l’ho correctament.
  • Servei d’Informació i Atenció a la Dona (SIAD). Vam demanar que es difongués també des dels canals de l’Ajuntament el telèfon d’atenció 24h/7d de la Generalitat
  • Altres col·lectius amb necessitats específiques. Hem reiterat preocupacions de col·lectius que per raó d’origen no disposen de la xarxa o mecanismes de suport per cobrir les necessitats d’emergència actuals.
  • Assistència telefònica persones soles. Hem reiterat la nostra disposició per fer les trucades que ens van dir a les persones que viuen soles, i fins a finals de setmana, vint dies després de l’inici del confinament, no s’ha disposat de les dades i els protocols per fer les trucades.

 

Alimentació 

  • Beques menjador escoles de primària. Hem sabut per xarxes que ja s’han recarregat les targetes des de la Generalitat amb els mateixos imports que per la primera quinzena.
  • Beca de menjador a les bressols i instituts. Hem volgut saber quin criteri s’havia adoptat per atendre els infants de les bressols i dels joves que tenen beca de menjador i com s’estava gestionant.
  • Rebost. Hem sabut que ja no es farà repartiment de lots d’alimentació, ara seran targetes moneder per comprar únicament als establiments Caprabo. Hem preguntat com es faran arribar a les 1.900 famílies, amb quin import les han dotat i com es garantirà els desplaçaments segurs de qui hagi d’anar a comprar només a aquests establiments.
  • Servei d'àpats a domicili. Hem demanat si s’ha ampliat el servei per atendre noves possibles demandes.
  • Beneficiaris de beca en règim de confinament/aïllament. Hem preguntat com es fa arribar aquesta prestació a persones que no poden sortir fer la compra o dur els àpats a domicili als beneficiaris d’aquests recursos, fins aquest moment  tampoc no tenim resposta.
  • Xarxa de botigues de barri. Hem demanat que es gestioni la difusió de les botigues de barri que fan serveis a domicili per garantir l’abastiment de veïns i veïnes que no puguin sortir de casa.

 

Residencial i altres serveis bàsics.

  • Centres residencials CIPO i ATENDIS. Especialment amb Atendis hem seguit de prop les incidències de salut dels residents i de manca de materials de protecció per a les treballadores.
  • Famílies allotjades en pensions. Hem reiterat la nostra preocupació per les famílies que actualment estan ubicades en pensions i no tenen cuina ni possibilitats de gestionar àpats fora i que han d’estar confinades, hem proposat que se les inclogui directament en el servei d’àpats a domicili. Tres setmanes més tard continuem sense que s’activi la proposta.

  • Habitatges municipals. Hem tornat a qüestionar si s’ha donat les instruccions per aturar els cobraments de les quotes de lloguer dels habitatges des de Vimusa, també els de SBDLLoguer. De nou la resposta és que estan valorant fer una moratòria de les quotes d’abrils i prorratejar-les en els mesos posteriors. Tot i el que diuen, les instruccions continuen sense ser clares i adequades pel moment en que està la ciutadania.
  • Locals municipals. Hem sabut que les empreses que tenen local al Centre Can Roqueta se’ls ha comunicat que estan eximides de pagar el lloguer durant la crisi, i en canvi les quotes de lloguer dels locals de Vimusa i SBDlloguer, els arrendadors les hauran de negociar, un tracte ben diferent i incomprensible.
  • Cobraments serveis municipals. Encara no ens diuen com faran el retorn de la part de quota cobrada al mes de març de les bressol, menjadors, etc.
  • Servei de Mediació. Hem aconseguit que s’activi el servei de mediació com essencial per atendre possibles conflictes domèstics, en comunitats, …, fruit de les tensions que provoca estar en confinament i ampliar-ho a suport psicològic.

 

En l’àmbit SANITARI

  • Taulí. Hem tingut informacions des de diferents fonts ja que no tenim canal de  dades oficials on adreçar-nos. Veiem amb satisfacció com es va fent ús dels espais de les noves plantes d’urgències construïts pel govern de transformació. Felicitem la gran professionalitat de tots el personal de la corporació i ens continua preocupant que falti material de protecció, alhora que compartim la prudència amb que s’ha de donar altes per evitar recaigudes o nous contagis.
  • Hospital Temporal del Vallès. Hem estat espectadors d’un xou mediàtic i d’una batalla política que deixa molt que desitjar en els moments de crisi actuals, i ens sembla lamentable l'intrusisme polític del govern municipal i d’alguns grups municipals, els seus missatges populistes i l’ús de mitjans afins per generar tensions, cercant un redit polític quan no toca. Felicitem a tot el personal que ha estat treballant intensament per fer possible tècnicament i sanitària que el dia 10, tal i com estava previst, es posi en marxa aquest dispositiu que el Servei d’Emergències Mèdiques ha considerat imprescindible per Sabadell i per tota la comarca.
  • Projecte “coronavirusmakers”. Vam demanar la manera d’incorporar nous makers a la fabricació digital 3D de viseres de protecció de plàstic per distribuir-les als hospitals i encara no hem rebut resposta.
  • Neteges desinfectants. Hem proposat que es contractin de manera urgent empreses que fan desinfeccions per poder fer neteges a totes les residències de gent gran i altres espais que es necessiti. La resposta ha estat que no està clar que es pugui assumir un contracte d’una actuació per a un tercer que sigui privat, esperem que reconsiderin aquest topall administratiu i que es prioritzi la salut i la vida de les persones, abans que el procediment.
  • Materials de protecció individual EPI. Hem preguntat de nou sobre la distribució de materials que ha fet l’Ajuntament a les empreses de serveis essencials i als personal municipal.
  • CAP. Ens continuen preocupen els tancaments i canvis reorganitzatius que es fan setmanalment ja que hem constatat que la informació no arriba prou a la ciutadania
  • Servei atenció telefònica Salut. Reiterem les queixes sobre el funcionament del 061, que no et permet quedar en espera, et penja directament i no recull la trucada. Demanem que es faci algun tipus de pressió perquè se solucioni aquest dèficit telefònic i d’atenció a les persones, ja que genera molta angoixa i desconfiança.

 

En l’àmbit d’ALTRES SERVEIS ESSENCIALS

  • Servei de neteja i recollida de residus SMATSA. Insistim en fer un millor seguiment i que es prenguin les mesures que la plantilla reclama, preservant un torn de treballadors, no només de coordinadors, per possibles cobertures de baixes fruit del contagi d’un nombre significatiu de la plantilla, i que garanteixi així que el servei es pugui seguir prestant. Volem saber l’estat de la plantilla, si hi ha afectacions pel covid-19. Seguim rebent queixes dels treballadors i treballadores per mancança de material de protecció i desinfectant i per manca de neteja adequada de les instal·lacions i vestidors. Cal que aquells que facin tasques de desinfecció tinguin la formació necessària i l’equipació adequada. Cal ajustar la organització de les tasques diàries per atendre noves necessitats, adequar l’escombrat de carrers i la recollida allà on no sigui tan necessàries en tant que no hi ha gairebé desplaçaments de vianants ni  activitat comercial i hostelera. Estem alerta davant d’una possible amenaça d’ERTE ja que aquest servei, com a essencial, no ha de veure reduïda la seva facturació mensual i així ho hem traslladat a govern.
  • Funerària Torra. Hem demanat quin és el circuit d’atenció a les famílies que pateixin una pèrdua per covid-19 en aquests moments, donades les limitacions preventives  de mobilitat, de comiat i qualsevol informació que serveixi per alleugerir una situació tant delicada i dolosa. Hem advertit sobre la notícia de possibles sobrecostos en materials d’enterrament per garantir que a Sabadell no passi. I hem demanat saber quins criteris, temps i costos per les dues opcsions de gestió de les persones difuntes.
  • Defuncions. Hem demanat tenir les dades del registre civil per conèixer la dimensió real de la situació arran de l’afectació pel covid-19.

 

En l’àmbit de la GARANTIA dels DRETS LABORALS

Organismes Municipals

  • Plantilla municipal. Hem preguntat sobre l’estat de la plantilla municipal, si hi ha casos de possibles positius, en quins serveis i com s’està gestionant la part presencial de treball sobretot en alguns departaments més exposats al contacte. També si s’està comptant amb el personal que s’ha ofert per suport a tasques municipals, com trucades, …, en tant que no són serveis essencials i no poden fer teletreball.
  • Empreses municipals. S’ha preguntat per les incidències laborals sobre les empreses municipals. Sabem que el Centre d’Empreses de Can Roqueta continua obert amb moviment d’empreses. S’ha preguntat sobre la necessitat que continuï treballant-hi el conserge. Amb quina previsió es farà? Sense resposta a data d’avui.
  • Comitè treballadors Ajuntament. Es manté el contacte amb sindicats presents al Comitè de l’Ajuntament per recollir impressions i anar valorant impacte i mesures.
  • Promoció Econòmica. S’ha convocat reunió del Consell del PES amb continguts no vinculats a l'actual crisis.
  • Crides d’ofertes de treball. Hem vist que algunes de les crides de treball no s’estan fent de manera coordinada amb les administracions que les estan coordinant, en alguns casos intervenen fundacions privades amb vincles parentius amb la mateixa alcaldessa, i a la vegada hem vist que s’han convocat processos de selecció d’urgència que no sabem si estan directament relacionats amb la crisi sanitària del coronavirus.

 

Empreses contractades

  • Empreses externes. En el conjunt de les empreses contractades per realitzar serveis municipals, estem fent seguiment de les situacions d’acomiadaments, suspensions, ERTOs.  Hem reclamat resposta sobre si es pagarà 100% de la facturació que ja estava prevista al pressupost o es faran reduccions en els serveis contractats per l’Ajuntament perquè ens preocupa que, si es fan reduccions les empreses apliquin d’ERTOs i per tant les conseqüències als treballadors i treballadores d’una activitat que considerem són serveis públics; tot i que gestionats de manera privada no volem deixar de considerar-los treballadors municipals a efectes de funció.
  • Serveis de Jardineria externalitzats. Hem constatat que hi ha personal de l’empresa de jardinera Ambitec-Sorigué fent tasques de tallar la gespa (tasques no essencials), sense equips de protecció. Tot i l’explicació que és per evitar plagues, algunes de les actuacions no s’adiuen al raonament.
  • Servei de Neteja equipaments externalitzat. El govern ens comenta que s’està mirant de redistribuïr les treballadores en altres espais que tenim oberts o amb personal treballant, per tal d'evitar que l'empresa acabi fent un ERTO i perquè fan tasques d'higienització d’espais. Ens consta que hi ha treballadores que són grup de risc i que continuen treballant per indicacions del comité d’empresa, vulnerant greument les indicacions de salut.

 

 

 

GESTIÓ òrgans decisió de l’Ajuntament

  • Hem insistit en dotar-nos d’espais formals online de decisió compartint la nota informativa del Ministeri de Política Territorial i Funció Pública referent a la llei 40/2015, que dona indicacions per garantir el funcionament democràtic dels òrgans de govern de manera telemàtica, per l’exercici del dret a la participació política dels electes i poder adoptar acords durant l’estat d’alarma.
  • Ens sumem a la proposta de crear un grup de treball per definir les línies a què destinar el superàvit municipal i el fons de contingència, amb tots els grups municipals atenent a la situació d’emergència social que esdevindrà de la crisi del covid-19. La resposta del govern segueix essent que ho valorarà i ja dirà.
  • Hem denunciat com el govern PSC fa un ús partidista de la imatge corporativa en la campanya “Queda’t a casa” i hem reclamat que es cenyeixi al manual d’imatge corporativa aprovat. Malgrat la demanda, en la campanya municipal s’ha mantingut seguint la imatge pròpia del PSC i a més en fa publicitat en els MUPIS al carrer.
  • Ens hem manifestat contraris a la presència de l’exèrcit per fer neteja, ja que tenim una empresa i altres alternatives que ho poden fer sense militaritzar la ciutat, no ens agrada que es faci servir un llenguatge bèl·lic per gestionar la situació i hem volgut que desmentissin que l’exèrcit farà actuacions sanitàries per indicacions de l’alcaldessa, ja que les decisions en l'àmbit de salut es prenen des de la conselleria.

 

Aquest és el resum de la tercera setmana, una setmana centrada en la sobreexposició mediàtica del govern en minoria, on la desaparició de la sòcia de govern representant de Podemos és més que evident deixant clar el seu paper residual en els espais gestors de la crisi, i en l’intrusisme populista i interessat del PSC en les decisions de salut.  Ja no podem restar més a l’espera per veure com avança tot i anar posant pedaços. Toca posar en marxa accions contundents que donin resposta a totes i cadascuna de les necessitats socials que aquesta crisi accentuarà, si no fem res per evitar-ho. És per això que des de la Crida per Sabadell hem fet una passa més enllà construint un PLA DE XOC amb més de 50 propostes que haurien de ser una guia per definir les actuacions municipals a curt i mig termini. Lamentem profundament la incapacitat del govern del PSC i Podemos, de recollir aquesta proposta i posar-la a debat a la Taula de Crisi; un espai que venim reclamant des de fa setmanes i que compta ja amb el suport de la segona força política municipal

És temps de revisió col·lectiva del sistema que ens ha portat fins aquí, de reflexionar i treure conclusions que orientin les nostres lluites futures.

I per aquests dies us convidem a que aprofiteu també el temps per formar-vos i compartir coneixements. Avui us recomanem “La Linterna de Diogenes”, un programa radiofònic que es fa al País Basc a les ones lliures de Irola Irratia, els dimecres de 19h a 21h. Un programa dedicat a la Història Social, a la Història de les classes populars, a la història des de sota, lluny de l'òptica del poder i els seus interessos, amb rigor acadèmic sense perdre la vocació divulgativa, memorialística i formativa. Les últimes setmanes els podcasts estan centrats en el coronavirus, molt recomanable.

Tots els seus podcasts els podeu trobar al següent enllaç.

Ara és el moment de mantenir-nos en comunicació, activant els suports i enfortint les xarxes  populars. La Crida per Sabadell, totes les que en formem part i sobretot el Grup Municipal, la Mesa i el Secretariat estem actives i atentes a tot allò que ens vulgueu fer arribar.