Entre les properes accions, es farà un pla de mesures preventives sobre la base d’un Mapa de Riscos ja elaborat i al gener entrarà en funcionament una bústia ètica a l’abast de tota l’organització

 

Coincidint amb el sisè aniversari de l’esclat del Cas Mercuri, el Govern municipal valora positivament el conjunt de mesures impulsades des de 2015 per l’ètica, la integritat i la transparència de l’administració municipal.

Pel que fa a la Transparència i rendició de comptes, i paral·lelament a la nova Regidoria de Transparència, s’ha creat una Comissió Informativa Especial sobre aquest tema, amb representació de tots els grups municipals. Així mateix, s’ha impulsat un nou Portal de Transparència amb més d’un centenar d’ítems d’informació pública en constant actualització i on, a més del que marca la llei, es publiquen altres informacions com les auditories de les empreses municipals o les despeses de viatges lligats a l’administració. També en aquest àmbit s‘han aprovat 17 cartes de serveis que inclouen 160 compromisos de qualitat i 192 indicadors de compliment. Tot plegat es pot consultar a http://web.sabadell.cat/transparencia

D’altra banda, complint el compromís assolit i amb l’objectiu de demanar la depuració de les responsabilitats que pertoquin, l’Ajuntament s’ha personat com a acusació particular en el cas Mercuri. En els casos en què aquesta no ha estat admesa, s’ha demanat la personació com a acusació popular.

 

Infraestructura Ètica

Les línies d’actuació passen també per la creació d’una nova infraestructura ètica que quedarà integrada en el funcionament municipal. Dins aquest àmbit s’ha fet un treball pioner i innovador per identificar els punts febles de l’administració, basat en les percepcions dels propis integrants de l’organització municipal i s’ha creat un Mapa de Riscos on s’identifiquen aquells àmbits i procediments en els quals aquests riscos podrien aparèixer amb més probabilitat. A partir d’aquí, s’elaborarà un Pla de Gestió amb mesures preventives, que implicaran canvis i nous processos, nous controls, etc. i sobre el qual es fonamenta la nova infraestructura ètica de l’Ajuntament.

Així mateix, s’ha implementat un pla de formació, sensibilització i reflexió sobre ètica pública, que ha inclòs accions adreçades a càrrecs electes, responsables tècnics i treballadors municipals i que ha comptat amb la col·laboració de l’Oficina Antifrau de Catalunya. També s’ha aprovat un Codi Ètic per a alts càrrecs de l’Ajuntament, que supera àmpliament l’exigit per la llei i s’ha creat una Comissió d’Ètica Pública, que vetlla pel seu compliment.

Per últim és previst que al gener entri en funcionament una Bústia Ètica, un servei intern i confidencial a l’abast de tots els integrants de l’organització municipal i que servirà per demanar assessorament, resoldre conflictes i reportar conductes presumptament incorrectes. La bústia la gestionarà el Servei de Transparència, que donarà resposta a les consultes i en cas necessari derivarà les comunicacions als òrgans competents.