El nou Reglament municipal d’adjudicació d’habitatges per emergències econòmiques i socials valorarà la necessitat real d’habitatge i la protecció dels menors

Les sol·licituds es podran presentar a l’Oficina Local d’Habitatge o a qualsevol registre municipal per a la seva valoració

El nou Reglament municipal d’adjudicació d’habitatges per emergències econòmiques i socials, adaptat a les Lleis 24/2015 i 4/2016, preveu canvis significatius per poder accedir a un habitatge. Entre les novetats destaca, per exemple, que els sol·licitants podran presentar directament la petició per ser valorada a l’Oficina Local d’habitatge –situada a Vimusa– o a qualsevol registre municipal. D’aquesta manera, no seran només els professionals dels serveis socials els que detectaran la necessitat d’habitatges, sinó que qualsevol persona que es trobi en una situació d’emergència podrà fer la petició. Caldrà que presentin la documentació necessària acreditativa per poder obtenir la puntuació en funció del nou barem establert.

El reglament es portarà a aprovació definitiva al proper Ple municipal. Una vegada aprovat, hi haurà un procés de transició de l’antic model al nou reglament.

Els barems dels ingressos per obtenir habitatge s’adapten al que estableix la Llei 24/2015. També es protegeix especialment els menors, seguint les recomanacions del Síndic de Greuges de Catalunya. El nou reglament considera prioritàries les situacions socials greus –amb condicions d’habitabilitat molt precàries–, les situacions d’emergència social –és a dir, quan no es disposa d’habitatge habitual o quan les condicions dels menors no són adequades– i les situacions de pèrdua efectiva o risc de pèrdua d’habitatge.

Una altra novetat és que a partir d’ara es podrà revisar l’import de la renda de lloguer en funció de l’evolució de la família i hi haurà un seguiment i control de tothom que tingui un habitatge adjudicat. A més, s’incorpora un contracte de lloguer a les famílies adjudicatàries, lligat al compliment d’un acord social. En cas de no acomplir l’acord social, es preveuen sancions.

 

Noves situacions

El nou reglament deroga el capítol IV del Reglament de registre de sol·licitants que regulava l’adjudicació d’habitatge d’emergència i que el consistori va aprovar pel març del 2009. Durant el període 2009-2016, la situació socioeconòmica d’una part de la ciutadania ha generat, entre altres aspectes, l’aparició de noves situacions pel que fa a l’emergència habitacional, les quals impliquen la pèrdua d’habitatge. Per atendre aquesta nova realitat feia falta incorporar el nou marc legal i modificar aspectes que fins ara no estaven regulats. Ara l’Ajuntament de Sabadell vol tenir eines per combatre l’emergència habitacional actual, com ho han fet també la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona.

El nou reglament, que consta de 17 articles, és fruit de la tasca que han dut a terme una comissió d’estudi formada per representants de les regidories d’Habitatge, d’Acció Social i de Vimusa, els tres estaments que a partir d’ara formaran la Comissió de Seguiment de la Mesa. La regidora d’Habitatge, Glòria Rubio, ha destacat que “el nou reglament incorpora noves situacions per accedir a un habitatge que no estaven previstes quan es va crear el reglament anterior, com desnonaments per precari, dacions en pagament i risc imminent de pèrdua d’habitatge”. Rubio també ha explicat que “es redueix el termini d’empadronament, que passa a un any de forma continuada o dos anys de forma discontínua. Són alguns dels supòsits que avui calen per tractar l’emergència habitacional”.

El nou reglament dona resposta a dues situacions que no considerava el reglament anterior. Es tracta de les famílies amb una problemàtica d’habitatge greu, però sense ingressos econòmics o amb ingressos molt baixos , les quals havien de declarar un mínim de 426 € per tenir accés a habitatge. I, en segon lloc, famílies que han perdut l’habitatge per causes que no es recollien anteriorment.

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

© 2015 CRIDA per Sabadell